الاثنين، نوفمبر 23، 2009

أنا المصري

محمد محمد علي جنيدي
يا ريت يا مصري ما تسلِّم

ولا تراهن على همَّك وتتألِّم

ومين يعرف!

ما جايز الحزن ما يطوِّل

ويجي اليوم..

تعيش اجمل من الأوِّل

مدام قادر تقول لأَّه

وقادر بردو تتحمِّل

مدام مُمكن تقول رأيك

وتتحاور وتتكلِّم

مَهُشْ مُمكن

يدوم الهَمِّ للآخر

ومُش مُمكن

مع صبرك تكون خاسر

تأكَّدْ..

إنَّ لا يمكن يضيع حلمك

تريخك كُلُّه من إيدك ومن كَدَّك

ولا تراهن على همَّك

واقول رأيك

بأعلى صوتك اتكلِّم

مدام من مصر يا مصري

هَتتقدَّم.. وهَتقاوم.. وهَتعلِّم

وهَتغني لكلِّ الكون

أنا المصري .. أنا المصري

مَهُشْ طبعي انَّ انا أبكي

ولا ف. طبعي انَّ انا استسلم

هناك تعليق واحد:

غير معرف يقول...

ياريت يا مصري تقفل بقك...
عشان مصر بتاعتك دي
ماتت من زمان..
من يوم ما مات آخر راجل بيها...
من يوم عبد الناصر ما مات...
ما بقاش فيها غير الحريم ...
علشان يولولو... ويوزعو عهر على الدنيا بحالها...
وبالفعل يعني مصر بتاعتكو دي ...هي حقيقي أم الدنيا...
أم الدنيا اللي يمرّ عليها كل يوم أبو الدنيا... ويلعب معاها عروسة وعريس...أحّي...أحّي....ياخرابي....يا لهوتي